Vanaf 2023 groot aantal klanten LTB aangesloten bij Vality

Vanaf 2023 zijn een groot aantal klanten van Levers ter Braak aangesloten bij Vality. Vality staat voor preventief verzuim. Maar wie zijn zij eigenlijk?

“Vality is ontstaan vanuit onvrede over de standaard werkwijze in ‘verzuimland’. Logge organisaties, onpersoonlijke trajecten en lange wachttijden zijn ons, en onze klanten, een doorn in het oog”, licht Claudia Westerink van Vality toe.

“Zeventig procent van het verzuim heeft een niet medische achtergrond. Er is vaak iets heel anders aan de hand. Mensen zijn mantelzorger en dat breekt ze op, ze liggen in scheiding, ze hebben financiële problemen of het loopt op het werk niet lekker.” Juist daarom ligt bij Vality de focus op het voorkomen van verzuim in plaats van op verzuimbegeleiding. Het bedrijf biedt klanten een providersboog. “Dat betekent dat er binnen 24 uur professionals voor je klaarstaan. Bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon, fysiotherapeut, financieel adviseur of jurist. Als er toch iemand uitvalt dan wordt diegene gezien door een van de bedrijfsartsen of casemanagers.”

Een duurzame manier van HR-beleid dus. “Wij kennen onze klanten. Samen met hen zorgen we ervoor dat er signalerend vermogen is. Het is heel meetbaar wat we doen. Voor een grote klant met 2.000 medewerkers ging het verzuim van 10 naar 6,7 %. Dat scheelt echt heel veel geld.” Het advies van Claudia aan ondernemers: “Zorg dat je binnen je bedrijf omziet naar elkaar. Worden stressklachten of burn-outsignalen herkent? En hoe geef je dat dan een goed vervolg? Maak het, ook als directie, bespreekbaar. Je kunt echt het verschil maken door eens een extra vraag te stellen.”

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie